Moulin Rouge!

Den unge Engelska poeten och författaren Christian (Ewan McGregor) kommer till Paris år 1899 och hamnar mitt i den bohemiska revolutionen. Han finner nya, också lika bohemiska vänner och efter en rad av missförstånd så blir han, istället för hertigen, presenterad inför den vackra kurtisanen, Satine (Nicole Kidman), stjärnan på nattklubben och bordellen Moulin Rouge.
 
Vid deras första möte blir Christian förälskad i den vackra kvinnan, och Satine blir motvilligt förälskad i honom. Hon blir förtrollad av hans vackra sång och bryter den viktigaste regeln - att aldrig bli förälskad.
 
De två måste dölja sin kärlek, eftersom att Satine är bortlovad till hertigen. Hertigen (Richard Roxburgh) gör allt i sin makt för att med 'ensamrätt' charma kurtisanen med en romantisk supé efter den andra, men till förgäves. Hertigen har lagt stora investeringar i den nya showen som snart ska ha premiär och har därför en hand inne hos Moulin Rouges ägare, Harold Zidler (Jim Broadbent), och det komplicerar de ungas kärlek ännu mer. Och inte nog med det, en annan fara hotar att slita Satine från sitt livs kärlek.
 
Här är trailern för den som vill se.
 
 
-
 
Den är från år 2001.
Regissör: Baz Luhrmann
Fotograf: Donald McAlpine
Manus: Baz Luhrmann, Craig Pearce
Producent: Fred Baron, Martin Brown, Baz Luhrmann, m.fl.
Produktionsbolag: Bazmark Films, Twentieth Century-Fox Film Corporation
Speltid: 127 minuter (2 timmar, 7 minuter)
-
 
 
-
Wow säger jag bara, den här filmen är så bra! Den har allt en film behöver; sång, dans, en vacker kvinna, en ung stilig man och något som hotar. Den skulle jag verkligen rekommendera alla att se, det är en film med äkta kärlek och för varje sekund som går av den så blir den bara bättre och bättre och jag blir mer och mer kär i den.
 
Skådespelarna jobbar otroligt bra med varandra, kläderna är underbara, dom valde verkligen rätt, regissören har gjort ett fantastiskt jobb och sminket är bra. Jag har ingenting att klaga på eller kritisera med den här filmen, det ända är att den skulle varit längre och att bilden skulle varit skarpare (dock kan det ha varit hemsidans fel)
 
Innan jag såg den så funderade jag på om jag skulle ta ett paket med näsdukar med mig, men tänkte 'nej, så mycket kommer jag nog inte gråta, det här kommer jag klara fint'.... Men så här i efterhand ångrar jag det, jag behövde dom verkligen mer än jag trodde. Jag hade två fontäner i ansiktet när den var slut.
 
 
Den får 9,5 av 10 stjärnor av mig.


Åh, så bra film, en favorti!!

Svar: Ja, eller hur, definitivt en favorit! :)
-

2013-09-17 | 19:03:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback